Fires i jornades de portes obertes

“Al càncer, donem-li recerca!”

El Daniel Infante, al taller de nanofotònica contra el càncer.

Aquest va ser el leimotiv de la jornada d’ahir, dirigida a divulgar la recerca que s’està duent a terme actualment en l’àmbit del càncer. La iniciativa la va promoure el Daniel Infante, un investigador que ha conegut de primera mà el que és patir aquesta malaltia.

reSearch4Talent, o de com L’IBEC aposta pel talent jove

Lluís Fernández (esquerra) i Ana Maria Solórzano (dreta), del grup “Signal and Information Processing for Sensing Systems”, atenent a uns estudiants.
Quaranta estudiants de grau i màster han assistit a la tercera edició del reSearch4Talent, una fira dirigida als joves estudiants interessats en desenvolupar una carrera en ciència.

Yo, Nanorobot

Nanorobot híbrido. Imagen cedida por el Dr. Samuel Sánchez, investigador principal del IBEC

¿Quién no ha soñado alguna vez con poder navegar a través del cuerpo humano para descubrir los misterios que este esconde?

Este sueño ya fue abordado en 1966 de la mano de Richard Fleuscher, que en su “Viaje alucinante” introdujo a un grupo de científicos en el torrente sanguíneo de un ser humano para salvar su vida. En la famosa película, los protagonistas viajaban en un submarino nuclear reducido a la escala microscópica.

Aunque esta imagen nos pueda resultar muy familiar, la realidad dista mucho de esta ficción. En la actualidad, ya se han creado los primeros centinelas que podrían recorrer nuestro cuerpo en busca de sustancias tóxicas, virus o células enfermas, para así curarlas o eliminarlas. Se trata de nanorobots, un invento nacido hace poco más de diez años y que aparece de la mano de la nanotecnología.

Los nanorobots, a diferencia de la nave tripulada de la película, son estructuras muy básicas que recuerdan a las formas que la naturaleza crea en la escala nanométrica y micrométrica. Tubos, esferas, hélices y espirales son las formas más frecuentes para crear estos nano-ingenios, que nos recuerdan a la forma que tienen las células y las moléculas más que a ningún invento del hombre.

Aunque existen muchísimos tipos de nanorobots, aquí os queremos presentar algunos de los más importantes en la actualidad. Al tratarse de un invento muy nuevo, casi todos estos robots se encuentran en fase de investigación, es decir: aun no se pueden utilizar.

 

A pesar del tamaño nanométrico de los nanorobots, sus avances van a paso de gigante y se espera que en los próximos años estos nanorobots abandonen el laboratorio para formar parte de nuestra vida cotidiana.

Us imagineu dissenyant un Nanorobot?

Imagen de un nanorobot

En Samuel Sanchez, cap de grup de l’IBEC va guanyar fa uns dies el Premi Nacional de Recerca al talent jove. La seva recerca està centrada en el disseny de nanorobots, uns motors de mida nanomètrica que poden servir per a múltiples aplicacions.

Hem volgut acostar als més joves aquesta recerca tan puntera que desenvolupen al grup del Samuel a través  del Festival de la Nanociència i la Nanotecnologia que se celebrarà aquest mes d’abril a diferents ciutats espanyoles.

Nanotecnologia, una nova arma contra la malària

Elena Lantero durant la xerrada a la Festa de la Ciència. Autor: IBEC
Elena Lantero durant la xerrada a la Festa de la Ciència. Autor: IBEC

Enguany l’IBEC ha participat en la Festa de la Ciència i la Tecnologia amb la microxerrada “Nanotecnologia, una nova arma contra la malària” a càrrec de l’Elena Lantero, investigadora de la unitat conjunta IBEC-ISGlobal de Nanomalaria. Al llarg de la xerrada els oients van ser espectadors de primera línia del combat constant entre la medicina i el Plasmòdium, el paràsit que causa la malària. De la mà de l’Elena els assistents van poder recórrer la història d’aquesta malaltia i coneix quins eren els tractaments d’abans, l’estat actual de la recerca així com l’ús de la nanotecnologia en aquesta batalla.

Durant el torn de preguntes es va obrir un debat sobre els mètodes de control del mosquit Anopheles, el vector que transmet la malària. Va haver-hi moltes preguntes sobre les estratègies per a matar-los o modificar-los i, arran d’això, un grup de noies van plantejar qüestions ètiques sobre la viabilitat ecològica d’eliminar o modificar mosquits de l’ecosistema. També va haver-hi un gruix important de preguntes sobre l’aplicabilitat real d’aquests projectes per saber si realment es podrien assumir els costos per aplicar-los a països en vies de desenvolupament.

El IBEC vuelve a abrir sus puertas a universitarios con pasión de investigadores

Martí y René, investigadores del IBEC explicando su trabajo a los estudiantes asistentes. Autor: IBEC
Martí y René, investigadores del IBEC, explicando su trabajo a los estudiantes asistentes.
Autor: IBEC

Durante la mañana del 5 de Mayo el IBEC acogió a estudiantes de grado y máster durante el (re)Search4Talent, una jornada de puertas abiertas enfocada hacia aquellos estudiantes interesados en la investigación como profesión.

Acudieron más de 50 estudiantes de carreras relacionadas con las ciencias de la vida, la ingeniería, la química y la física para conocer de primera mano la investigación que hace el IBEC en el ámbito de la bioingeniería. Los estudiantes disfrutaron de una charla general sobre qué es el IBEC de la mano del director del IBEC, Josep Samitier, que les explicó a grandes rasgos qué tipo de investigación se hace en el IBEC y cuáles son los grupos investigadores que lo componen.